Wednesday, April 2, 2014

Masam Manis Musim Durian


 Tergolek di bawah pokok
 Sudah dikupas
 Berbuah lebat
 Di dahan rendah
 Kumpul di porch

Pada tahun tu tiba-tiba En K sudah ada beberapa pokok durian yang sedang berbuah. Pagi-pagi kami sudah pergi ke kebun. Thrillnya. Memungut dan meredah semak samun dengan nyamuk sambil mencari buah gugur yang bersalut daun kering dan kayu reput. Buah bukan bersih macam dijual di tepi jalan. Teringat sekali dulu ada orang nak bagi durian terbaik dari kampongnya. Habis duri ditarah hingga durian licin macam buah kelapa. Bungkus kemas dan tebal-tebal dengan newspaper dan kain batik. Namun perjalanan lima jam dengan bas tak dapat menghalang bau terlepas. Penumpang bertanya sesama sendiri, siapa pulak yang bawa bom ni?

Banyak peristiwa sebab durian. Teringat Ji hidangkan sambal tempoyak ketika di Nottingham. Sanggup bawa bahan terlarang dan hampir saja dirampas kastam. Memang ramai yang kagum dengan Ji. Katanya ketika sipegawai tertoleh-toleh mencari bau yang asing ni, pelan-pelan I tarik my beg. Nasib baik terlepas tempoyak I.

Cik Minah paling seronok kerana Pak Google kata orang darah tinggi boleh makan durian. Tapi lain pula dengan En Yazid. Dari katil hospital dengan selamba dia mengaku telah makan durian dan daging kambing di hari yang sama. Lepas tu dia pening dan pengsan. Tambahnya, aku kalau makan durian beramai-ramai (apalagi kalau sedap dan free) memang selalu terlajak. Limit tiga ulas, bila dikumpul-kumpul jadi tiga biji.

En Kamal katanya tak makan lebih dari dua ulas sebab saya tengok emak saya rebah di depan mata. Emaknya ada penyakit kencing manis. Sebab dah ada durian lebih En K teringat kawan, hantu durian. Namun pemberian itu telah jadi masaalah pula. Ibu kawannya yang baru saja bedah kaki kerana kencing manis berkeras nak merasa, anak dan menantu terpaksa akur. Hai.....bukan seulas tapi hampir sebiji, syukur tak jadi apa-apa. Hati berdetik dan berbisisk....... makan durian seronok sewaktu sihat dan berhati-hatilah kalau ada penyakit. Tentu ada sebab nenek moyang menggelar durian raja buah.

0 comments:

Post a Comment