Wednesday, April 9, 2014

Mengadu Pada Allah

Ada ulama mengatakan: Jangan mengadu atau meminta suatu hajat kepada selain Allah swt kerana Dia sendiri yang akan memberi atau menunaikan hajat itu kepadamu. Jadi bagaimanakah selain Allah swt dapat menyingkirkan sesuatu yang telah diletakkan olehNya? Siapa pun yang tidak dapat menyingkirkan bencana yang menimpa dirinya sendiri, bagaimana pula dia boleh menyingkirkan bencana itu dari lainnya?

Bila ditimpa suatu bencana sudah tentu seseorang berhajat kepada pertolongan dan bantuan. Maka dalam setiap hajat itu jangan mengharap pada selain Allah swt kerana sesuatu itu juga perlukan pertolongan.

Barangsiapa yang menyandarkan nasibnya pada sesuatu selain Allah swt bererti dia telah ditipu oleh khayalan kerana tiada yang berkuasa melainkan Allah swt. Dialah yang sentiasa memberi kurnia, nikmat dan rahmatNya kepada sekelian makhluk. Setiap manusia yang beriman kepada Allah swt dan hari akhirat hendaklah bersungguh-sungguh mengingat perkara ini.

Alangkah ruginya jika meletakkan pengharapan kepada sesama makhluk yang tidak mempunyai suatu apa pun. Allah swt berfirman yang bermaksud, "Dan Rabbmu berfirman: Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina." (Al Mukmin: 60)

0 comments:

Post a Comment