Monday, April 26, 2010

Seni Sidai Dan Lipat Kain

Aku kadangkala minta Kha sidai baju sebab kerja lain pun dia tak happy nak buat. Ini kerja yang paling ringan dan senang. Bila tengok dia menyidai kesianlah pulak, ambil secara rawak dari bakul, tebar lebih kurang dah siap.

Bila difikir salah aku jugalah, tak pernah adakan sesi demo dan praktikal menyidai kain. Maklumlah menyidai kain bukan kritikal jadi tak siapa yang kisah samada dibuat dengan sempurna atau tidak.

Cuma orang tua tengok tak sedap mata, itu saja. Yang diajar nenek moyang kalau menyidai kain mesti secara descending order; yang besar dulu kemudian yang kecil-kecil...kain pelikat, seluar panjang, kain batik, baju kurung, dan baju kecil last. Setiap helai kena kibas, terbalikkan, sidai dan ratakan. Kain batik atau baju baru, celup dalam sedikit air sabun, gonyoh lebih kurang, bilas dan terus jemur di bawah rumah atau di tempat teduh agar tidak cepat lusuh.

Setiap helai kain baju dijaga dan disayang, jangan kena minyak rantai basikal, air kulit manggis atau getah pisang.

Kain jemuran pun mesti diangkat sebelum asar agar cepat dilipat. Semua pakaian di terbalikkan semula, dibentang, diratakan tepinya, dilipat, dilurut dan diusap biar flat. Aku ajar Kha lipat kain macam nenek moyang buat. Katanya: Iyelah, budak-budak dulu mana susah, banyak masa dan tak payah buat banyak kerja macam budak-budak sekarang. Aiii.......betul ke ni?

0 comments:

Post a Comment