Friday, February 4, 2011

Disangka Ular

Berlengkar di tepi pagar
Tidak bergerak
Bersambung ke batang
Akar pokok palma

Gambar diambil di rumak mak. Kalau aku tiba di rumah mak lewat malam maka perkara yang pertama aku buat awal pagi esok ialah meronda keliling rumah. Mak kata halaman dan belakang rumah tak sekemas dulu. Sejak abah tak ada, orang yang diupah memotong rumput datang tidak ikut jadual dan bila ditelefon katanya dia sedang bekerja di tempat lain. Rumput rampai ni pula kenapa cepat sangat naik? Apapun adik beradik yang datang ziarah sempat juga tolong mak tebang pokok pisang, cantas dahan, mencabut rumput dan repair mana-mana yang patut.

Pagi itu aku tanya sabit pada mak yang berada di dalam rumah dan katanya ada di tepi pagar. Iye....belah mana? Ada sesetengah orang kalau mencari barang dia lebih banyak bertanya dari mencari sambil mulutnya tak putus-putus membebel. Yang mendengar sakit telinga sehingga benda tu berada di depan mata pun dia tak nampak. Nenek moyang kata itu namanya mencari gunakan mulut kalau itu ular sudah tentu dipatuknya hidung. Sesetengah orang hanya bertanya sekali dan dia berkeliling mencari, merata tempat diselongkarnya tapi mulut elok terkunci. Yang melihat tak tahan, rimas dan rasa bersalah sebab berat hendak menolong.

Ketika aku penuh konsentrasi menjenguk ke sana sini sambil mulut tak diam berkata: mana tajak...mana tajaknya....tiba-tiba terkejut melihat sesuatu di perdu pokok palma. Setelah melompat jauh sedikit dan hilang rasa cemas baru perasan itu rupanya akar pokok palma yang sudah kering ......Hati berdetik dan berbisik; bila mencari guna mulut akar mati disangka ular berlengkar.......

1 comments:

LadyBird said...

lady x pernah tgk.. :) comel jer akar ni :)

Post a Comment