Monday, April 6, 2015

Mari Kita Ke Ladang

 Kebun sawit En K
 Lepas diracun
 Musuh ketat, lalang
 Semak sikit, ok
Pokok setahun setengah

Tiga minggu lamanya aku meneman Hf di kebun kelapa sawit seluas empat ekar di kampung JS. Sebelum ni aku dan En K ada datang melihat kebun ni tapi kebanyakan anak sawitnya tak nampak bayang kerana ditutup semak samun. Di sana sini terdapat anak kayu sebesar lengan, pokok pisang liar dan pokok terong pipit. Sedih tengok keadaan kebun yang bersusah payah nak mendapatkannya dan keluar banyak modal untuk menanam semula. Kerana semangat nak berkebun tinggi aku dan Hf berpakat nak buat sendiri, tak payah upah orang.
Mulanya aku cuak juga ke kebun walaupun hanya 1 km dari kawasan perumahan kampung JS. Orang kata ada babi hutan (memang banyak jejaknya) dan gajah (lebih baik tak jumpa) di kawasan ini. Hari pertama menebas tapak tangan melecet sebab lupa bawa sarung tangan. Pagi dan petang selama seminggu kami bekerja, terjah  semak sambil menghayun parang kiri dan kanan. Yang penting jumpa anak sawit... terjah lagi, next...next. Kekadang anak sawit tak ada, yang tinggal hanya lubang. Mungkin pokok sudah dimakan tikus, mati kering atau disondol babi.

Mujur minggu pertama tak ada hujan dan kerja berjalan lancar. Tapi pada minggu kedua aku digigit pacat, banyak pulak tu. Rasa nak demam dan waktu malam tak dapat tidur sebab gatal dan sakit. Lepas tu aku lebih berhati-hati nak masuk kebun lepas hujan. Usaha cari pakaian dan stokin kalis pacat. Jiran sekampung kata lilitkan kain yang telah dibasahkan dengan air rendaman tembakau pada gum boot. Nak lebih mudah aku sembur gum boot dengan racun serangga.
Bila sudah kurang semak kami mula meletak pancang buluh pada setiap lubang yang yang tiada anak sawit. Lepas tu barulah Hf meracun keliling pokok serta laluan antara pokok dalam barisan. Kemudian baru membaja. Berbaloi rasanya dapat buat kebun sendiri walaupun letih dan sakit badan. Hati berdetik dan berbisik......seronoknya tengok kebun yang bersih terjaga tapi rupanya berbaldi-baldi keringat tercurah.


1 comments:

Susan said...

You are very brave focuses in this article. I would have never thought to be any of these on the off chance that I didn't go over this. Much appreciated! Save yourself the hassle and use this Instagram online viewer instead. ... Deskgram is a desktop app which allows you to post, comment, like, and browse your photos ...

Post a Comment