Wednesday, April 1, 2015

Paling Rugi Jika Sesat


Orang-orang yang rugi dalam semua segi adalah mereka yang perbendaharaan keimanan dan tabung keyakinannya telah kosong. Sebenarnya mereka sentiasa dalam kesedihan, keninaan dan kemurkaan Allah swt. Allah swt berfirman yang bermaksud, "Dan barangsiapa yang berpaling dari peringatanKu, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit." (Taha: 124).

Adapun perkara yang dapat membahagiakan jiwa, membersihkannya, mensucikannya, membuatnya tenang dan menghilangkan kegundahan di dalamnya hanyalah iman kepada Allah swt. Kehidupan akan terasa hambar dan kosong tanpa adanya iman.

Bagi orang yang ingkar terhadap Allah swt maka kehidupan bagi mereka merupakan tekanan, kegelapan dan bencana. Alangkah sengsara hidup yang tidak berlandaskan keimanan. Betapa kemurkaan Allah swt menimpa orang-orang yang keluar dari sistem yang dikehendaki Allah swt di bumi ini.

Allah swt berfirman yang bermaksud, "Dan, (begitu pula) Kami memalingkan hati dan penglihatan mereka seperti mereka belum pernah beriman kepadanya (Al Quran) pada permulaannya, dan Kami biarkan mereka bergelimang dalam kesesatannya yang sangat sesat." (Al An'am: 110) (LT)

0 comments:

Post a Comment