Thursday, April 9, 2015

Sangka Baik Kepada Allah


Sangka baik kepada Allah swt akan membuka pintu harapan bagi diri sesorang hamba hingga dapat menambah kekuatannya untuk melakukan ketaatan dan membuat dia lebih bersemangat dalam melakukan amal kebaikan. Ini satu kebenaran kerana hati lebih cepat bertindakbalas yang positif apabila mengingat rahmat, keampunan, penerimaan taubat dan sifat kesabaran Allah swt.

Dalam tindakannya manusia terbahagi kepada tiga golongan; pertama
mereka yang mendekatkan diri kepada Allah swt dan berusaha gigih untuk mencari keredhaanNya semata-mata. Mereka melihat kedudukan ini tidak ada tolok bandingnya dengan segala nikmat yang lain. Kedua, mereka yang beramal untuk mencari pahala agar masuk syurga serta menikmati apa yang terdapat di dalamnya. Dan yang ketiga, mereka yang beramal kerana takut dimasukkan ke dalam `neraka.

Allah swt berfirman yang bermaksud, "Dan barangsiapa datang kepada Tuhannya dalam keadaan beriman, lagi sungguh-sungguh telah beramal soleh maka mereka itulah orang-orang yang mendapat tempat-tempat yang tinggi (mulia)." (Taha: 75). Ini menandakan bahawa Allah swt menyediakan keampunan kepada hamba yang benar-benar ingin kembali kepadaNya. Namun untuk sampai ke tempat yang mulia tersebut ia memerlukan tumpuan serta keazaman yang tinggi dan berterusan.

Sesungguhnya meyakini Allah swt Maha Pengampun dan Maha Penyayang dapat membuang segala perasaan dan fikiran yang boleh melemahkan dan menghalang seseorang dari menjadi mukmin sejati. Lawan dari bersangka baik kepada Allah swt ialah berputus asa terhadapNya dengan mengatakan bahawa biarlah terus bergelimang maksiat kerana Allah swt tidak akan menerima orang yang telah banyak dosa. Itulah juga yang diharapkan oleh syaitan agar tiada seorang manusia pun yang mahu berusaha untuk masuk ke syurga sedangkan syaitan pasti masuk ke neraka.





1 comments:

Susan said...

This is my first time i visit here. I found so many interesting stuff in your blog especially its discussion. This is Pictaram Online Instagram User Posts and Story web viewer.

Post a Comment