Thursday, April 2, 2015

Summer Serenede

 Mokara
 Phaleonopsis
Dendrobium
Bunga putih
Periwinkle


Summer Serenade

When the thunder stalks the sky
When tickle-footed walked the fly
When shirt is wet and throat is dry
Look, my darling, that's July.

Through the grassy lawn be leather
And prickly temper tug the tether
Shall we postpone our love for weather?
If we must melt, lets melt together!
(O Nash)


Semua gambar diambil di nursery bunga. Kita yang tinggal di negara yang masa siang sama panjang dengan malam dan suhu setiap hari tak berapa berbeza tidak terasa sangat urgency dalam tanam menanam. Kalau tak tanam esok, lusa pun boleh buat. Tanah banyak, hujan hampir setiap tiga hari turun mencurah dan cahaya matahari tak usah nak cakap. Semuanya mencukupi dan ada yang berlebihan pulak.

Lain di negara emapat musim. Misalnya menanam tulip, bawangnya mesti ditanam semasa autumn, dibiarkan dalam tanah walaupun salji tebal menutupi hingga beberapa bulan. Ketika spring tau-tau ada daun keluar dari tempat semaian yang sudah dilupakan. Kemudian keluar kuntum dan beberapa hari selepas itu menjadi bunga yang kembang mekar. Cantiknya bunga tulip.....lembut dan sempurna. Nak bunga tulip lagi kenalah tunggu tahun hadapan.

Ramai orang kata orkid adalah raja dari segala bunga. Dan kebanyakan orkid yang paling cantik dan eksotik hidup di tempat panas dan lembap. Betapa seksa dan tinggi kos hendak menanam orkid jika tinggal di negara iklim sejuk. Mesti ada rumah kaca, jaga micro environment pokok lebih dari keperluan sendiri. Pokok orkid aku pun, tak cukup digantung dalam pasu ada yang dilekat di dahan pokok saja. Hati berdetik dan berbisik.......selalu peringatkan diri bahawa apa yang dimileki sekarang ialah yang terbaik ......alhamdulillah.

0 comments:

Post a Comment