Thursday, September 2, 2010

Bolehkah Di Makan?

Pokok dan buah
Buah muda
Buah merah
Buah merah dan ungu

Sebiji macam anggur

Gambar diambil di sebuah taman perumahan. Setiap kali lalu di hadapan rumah ni untuk ke pasar malam aku tenang pokok di luar pagar yang sedang berbuah lebat. Daunnya hijau rimbun dan buah-buahnya yang merah terang dan ungu cantik di celah-celah daun. Hati berdetik dan berbisik, pokok apa ni?

Kebetulan satu pagi aku lalu lagi di situ lalu memberhetikan kereta. Tinjau dari luar gate, rupanya rumah orang China kerana ada tokong merah di sudut halaman. Hello, helloku disambut suara Bibik Indon yang sedang menyuap makanan pada seorang anak kecil. Aku kata: Cantik pokok ni, boleh ambil gambar?

Setelah siap ambil gambar aku minta setangkai buah untuk disemai sambil meletakkannya di atas boot kereta. Aku tanya Bibik bolehkah
buah ni dimakan? Kata nya ngak tau, tapi ramai orang yang minta buat benih. Bila aku sampai ke rumah baru perasan yang buah di atas boot kereta sudah hilang mungkin terpelanting ketika aku memandu tadi.

Terasa benar ruginya, tapi...sebenarnya ini buah apa ye?

1 comments:

Unknown said...

hi! I'm just wondering if this fruit has an english name. I've seen a tree like this in our are here, they said it's a linden berry. Just curious. Hope you can enlighten me. thanks!

Post a Comment