Thursday, September 2, 2010

Miltonia or Pansy Orchid

Orkid Miltonia
Orkid Miltonia
Orkid Miltonia
Orkid Miltonia

Semua gambar diambil semasa pameran Agrofest 2010. Miltonia atau pansy orkid memang menarik hati dan nampak lucu terutama miltonia jenis mini. Pokok orkid ini hanya 5 hingga 6 inci tinggi tetapi warna dan bentuk bunganya membuat ramai orang terpesona.

Sebelum pameran aku dah berazam tak mahu beli pokok orkid yang tak berbunga. Dari pengalaman sendiri dua benih pokok miltonia berbunga besar yang sudah dua tahun menjaga tak juga mahu berbunga. Pokoknya gemuk dan subur, malahan ada pseudobulbnya yang sudah melimpah keluar pasu. Namun aku tetap berharap satu hari nanti pokok akan berbunga juga.

Melihat orang ramai berkerumun di salah satu gerai orkid lalu aku pun menjengok. Rupanya seorang lelaki sedang menerangkan tentang sejenis hormon yang boleh paksa pokok orkid berbunga. Sebotol RM 4 mungkin isinya 50 gm. Katanya buat bancuhan 1 gm sebuk hormon dengan satu liter air. Sembur pada pokok seminggu sekali. Aku pun beli sebotol tapi sampai sekarang dah dekat 2 bulan berlalu masih belum dicuba lagi. Salah satu penyakit yang aku memang susah nak buang....suka bertangguh.

0 comments:

Post a Comment