Monday, December 20, 2010

So Small A Flower

Kembang kertas
Rumput tahi babi
Seperti bunga alif-alif
Bunga putihBunga kuning

We Should Not Mind
So Small A Flower

We should not mind so small a flower
Except it quiet bring
Our little garden that we lost
Back to the lawn again.

So spicy her carnations red
So drunken reel her bees
So silver steal a hundred flutes
From out a hundred trees.

That who sees this little flower
By faith may clear behold
The bobolinks around the thorns
And dandelions gold.
(E Dickinson)

Gambar diambil di nursery bunga. Bunga kecil bunga besar, bunga busuk bunga wangi, semuanya ada keindahan dan kegunaannya yang tersendiri. Aku hairan melihat Kak Leha menanam pokok bunga Euphorbia splendens atau crown of thorns yang penuh duri di batangnya dalam pasu-pasu di sekeliling rumah. Dia kata baguslah, susah sikit orang hendak rapat dengan dinding rumah papan ni. Dan yang paling penting hendak halau hantu tambahnya sambil bergurau.

Jangan sangka tumbuhan rendah dan berbunga kecil ni orang tak nampak dan peduli. Macam orang, ada yang kecil dan rendah tapi cukup berkuasa contohnya disatu masa dulu Napoleon Bonaparte dan sekarang ni Ahmadenijad. Ada yang berkata bahawa orang yang bertubuh kecil ni agresif dan lebih bijaksana. Satu kelebihan yang dimiliki berbanding dengan orang yang tinggi dan bertubuh sasa. Sebenarnya tak semuanya begitu kerana yang lonjong besar pun ramai yang pandai.

Apapun aku suka bunga bewarna kuning ni, walau pun tumbuh melata dan rapat ke tanah tapi masih lagi boleh menarik perhatian. Hati berdetik dan berbisik....sekurang-kurangnya ditanam untuk menjadi tutup bumi serta menghalang hakisan, menyerikan taman dan juga menyerlahkan tanaman tinggi yang tidak berbunga langsung.

3 comments:

Unknown said...

btol..bunga kuning 2 cantik lol...menarik tertarik...kebabooow...heheh

noa said...

puitisnya ayat

Sarihani Falahi said...

tak mengapa jadi bunga kecil tapi berjasa.....

Post a Comment