Sunday, January 16, 2011

Orkid Purple Mr Chong

Tumbuh cara sympodial
Tangkai bunga menegak
Ada 10 kuntum
Bunga, close up

Gambar bunga diambil dari pondok orkidku. Pokok orkid ni lain sedikit dari yang biasa aku tanam dan antara orkid yang paling lama survive dalam jagaanku. Sejenis orkid sympodial dengan pseudobulb hanya beberapa ruas sahaja. Pseudobulb yang paling atas dan terpanjang mengeluarkan dua helai daun yang panjang tirus berwarna hijau tua dan tangkai bunga bila ia matang.

Pokok ini dijual oleh Mr Chong seorang salesman ubat-ubatan. Dulu dia pernah menanam orkid secara besar-besaran, tetapi tanahnya telah diambil untuk membuat jalanraya. Kemudian dia membuat nursery kecil untuk orkid di tepi rumah teresnya. Bila dia tahu aku juga peminat orkid dia telah membawa tiga pasu Phalaeonopsis berbunga putih, pink dan coklat serta pokok di atas, semuanya untuk RM 50.

Setelah dua tahun rumpun asal pokok orkid di atas telah luruh daunnya. Tapi aku simpan juga pseudobulb yang masih hijau dan alhamdulillah akhirnya ia bertunas semula. Menjadi satu kepuasan pula bila melihat pokok yang dibeli dapat bertahan lama dalam jagaan. Hati berdetik dan berbisik.........kalau menjaga pokok orkid janganlah terlalu dipedulikan sangat. Kekadang yang ditinggal-tinggalkan yang paling elok.

1 comments:

Kunang-Kunang said...

Salam,

Cantiknya bunga2 tu. Saya dah lama tak beli orkid baru, cuma menjaga yang dah sedia ada saja.

Post a Comment