Thursday, January 27, 2011

Dandelion

Garbera atau African Daisy
Oren
Kuning
Pink pucat
Pink

The Dandelion

The dandelions disks of gold
Like mimic suns the greensward dot
In woods beyond the meadow-lot
The violet's shy blue eyes unfold.


Bid blithe farewell to winter's cold

And troop to field from hall or cot

The dandelions disks of gold

Like mimic suns the greensward dot.

I'm jealous, sweet, lest you should hold
The primrose dearer! - Ah be not
In English primrose time forgot
Our own gold-daisy, brave and bold

The dandelion - whose disks of gold
Like mimic the suns the greensward dot!

(A W Brotherton)

Gambar diambil di nursery bunga. Mungkin ramai yang tahu yang bunga dandelion berwarna kuning, tumbuh liar di halaman atau di padang (bukan di sini) dan buahnya berterbangan ditiup angin. Sekarang dandelion sudah ditanam secara komersil di Amerika dan Eropah kerana tumbuhan ini mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Akar dan daunnya boleh mengubati penyakit hati, buah pinggang, pundi hempedu dan sendi. Ada orang yang menjadikan daunnya sebagai salad dan pengganti minuman teh. Daun yang dihancurkan jika disapu pada luka boleh membunuh bakteria dan mengelakkan jangkitan.

Jenuh juga aku mencabut pokok dandelion bila hendak membuat batas menanam tulip, kubis dan dahlia. Ia cepat tumbuh; di celah batu pavement, bawah pokok apple dan pagar. A
karnya yang agak panjang mencengkam tanah dengan kuat. Mungkin itu sebabnya pokok ni susah nak mati atau pupus diracun oleh manusia. Ketika itu aku tak tahu yang daun dandelion boleh dimakan. Agaknya lebih sedap dari daun salad iceberg atau lettuce kalau dengan sambal belacan.

Dandelion dan African daisy adalah tumbuhan dalam famili yang sama. Walaupun aku ni suka pada Africa daisy tapi aku tak menanam sepokok pun. Pertama ia pokok yang perlu tempat redup dan tanahnya sentiasa lembab serta gembur. Maksudnya selalu disiram tapi tak lencun, dikais-kais tanahnya. Barulah subur dan banyak bunga. Hati berdetik dan berbisik......begitulah kalau nak yang cantik, terpaksalah dimanja-manjakan dan rajin-rajin membelai.

2 comments:

Mr. N said...

eh yeke??? :) menarik ni....

Sarihani Falahi said...

dandelion ni tumbuhan yang banyak khasiatnya....tapi tak tumbuh kat sini. Tapi saudara maranya banyak di merata dunia....contoh rumut tahi babi, bunga matahari etc

Post a Comment