Friday, May 28, 2010

Birthday Datang Lagi

Aaa......birthday sampai lagi. Teringat seperti baru semalam bermain dengan anak-anak dan melihat mereka terlompat-lompat gembira. Aku kata: Seronoknya kalau kamu dah besar ya. Izz menjawab: Mana seronok sebab kalau kami besar mama dah tua, mana boleh main macam ni. Ya... seronokkah aku?

Sudah tentu untuk yang muda belia birthday adalah saat yang menggembirakan maklumlah rasa diri sudah bertambah dewasa, seronok dapat hadiah dan menerima ucapan yang menyenangkan hati. Birthday setiap tahun adalah masa yang ditungu-tunggu kenapa lambat sangat tibanya.

Berlainan pula bagi yang sudah berusia petang dan hampir senja. Birthday terasa cepat sangat sampai setiap tahun dan terasa diri semakin dimamah usia. Namun hati bersyukur kerana sampai juga ke umur ini walaupun disebalik itu terselit rasa cemas bimbang berapa banyak lagi umur yang tinggal?

Bagi orang yang benar-benar menilai kehidupan birthday adalah saat untuk mengira belen modal yang amat berharga dalam hidup. Walau pun modal umur ini tidak dapat diukur dan ditimbang tetapi yang penting ianya sentiasa berkurang. Hakikatnya birthday bukan seperti apa yang difikirkan oleh kebanyakkan manusia iaitu melihat pencapaian dunia pada had umur yang ditetapkan.

Sebenarnya yang lebih penting ialah dapat menggunakan modal umur untuk perkara yang dapat menyelamatkan dari segala bencana. Semoga Allah swt memberikan pertolonganNya dan menjadikan sisa-sisa umur yang tinggal untuk meraih kebaikan di dunia dan kebahagiaan abadi akhirat.

0 comments:

Post a Comment