Saturday, May 1, 2010

Dulu Pun Ada Buli

Bila aku dalam darjah satu murid perempuan dan lelaki diasingkan dalam dua kelas. Hanya pada kelas seterusnya kami dicampur dalam kelas yang sama. Dalam kelas 3A di mana aku ditempatkan, ada seorang budak lelaki yang berkulit putih, berpakaian bersih, comel dan smart.

Dia tinggal di pekan kira-kira 6 km dari sekolah, jadi dia berulang alik naik bas atau tumpang kereta cikgu bila ke sekolah. Kata orang ayahnya berpangkat dan ibunya seorang nurse. Walaupun begitu dalam kelas ketika cikgu tak ada perangainya betul-betul macam hantu. Dia ada empat orang murid lelaki yang menjadi orang suruhannya.

Jika dia tahu cikgu mesyuarat dia dan kuncunya akan perintahkan semua murid menundukkan muka ke meja. Kemudian dia dan kaki pukulnya akan menumbuk kami dua tiga kali di tengah belakang. Tak ingat sebab apa kami dibuli namun mereka pernah minta duit. Mereka minta 5 sen atau sepuluh sen dari kami dan murid yang tidak memberi akan dipukul atau ditumbuk.

Kekadang tapak tangan kami kena pukul dengan kayu pembaris. Tiada siapa yang melawan atau melapor kepada cikgu kerana rata-rata kami semua takut. Macam tulah, dalam sebulan mesti ada sekali dia buat perangai jahatnya. Kami rasa lega bila dia ni berpindah ketika dalam darjah 4 kerana ayahnya telah bertukar tempat kerja ke negeri lain.

0 comments:

Post a Comment