Tuesday, May 4, 2010

Perumahan Estet Getah

Abah dan mak bepindah ke estet sewaktu aku masuk darjah satu. Di estet kecil itu tiada sekolah jadi aku tinggal di kampung dan ke sana bila cuti sekolah. Rumah estet ialah rumah teres panjang dibina dari papan bercat hijau dan bertangga batu.

Ia di dirikan di atas tiang batu 12 kaki tinggi, 1 kaki lebar dicat putih. Ada dua baris rumah saling berhadap kira-kira 100 kaki jarak; dan di antara rumah ini ada sebuah balai bertiang 6 kaki tinggi.

Ianya tak berdinding, cuma ada palang kayu setinggi pinggang disusun sedikit rapat. Ketika ibu bapa bekerja di estet anak-anak kecil akan di tinggalkan di sini dengan beberapa pengasuh.

Rumah-rumah tersebut dekat dengan sungai dan kalau air pasang kekadang air naik sehingga 5 kaki tinggi di bawah rumah. Abah akan pinjam sampan kecil dari kawannya dan kami berkayuh di celah tiang-tiang batu dan di halaman. Oleh kerana lantai di bawah rumah disimen jadi kami boleh nampak ikan berenang dengan jelas.

Bila air surut kami hanya main sorok-sorok atau galah di antara tiang. Satu pagi aku terjumpa seketul arang jadi tanpa buang masa aku pun conteng besar-besar setiap tiang putih dengan gambar pelbagai jenis haiwan.

Marahnya abah kerana dia kena cat semua tiang yang aku kotorkan. Aku juga malu ditertawakan jiran dan anak-anak mereka tetapi nasib baik esokya aku balik semula ke kampung untuk bersekolah semula.

0 comments:

Post a Comment