Thursday, May 20, 2010

Amalan dan Balasannya

Manusia mempunyai tanggungjawab yang besar apabila dipilih oleh Allah swt sebagai khalifah di muka bumi ini. Dalam menjalankan tugasnya itu dan sebagai hamba Allah swt, manusia mendapat balasan di atas segala amalannya.

Balasan yang diberikan oleh Allah swt kepada manusia yang menunaikan tugas dengan baik dan amanah meliputi di dunia dan akhirat. Mereka sahaja yang berhak meraih anugerah dan keredhaan Allah swt. Di dunia mereka mendapat ketenangan walaupun miskin dari segi kesenangan dunia.

Namun mereka akan menjadi penghuni syurga yang telah dijanjikanNya. Sebaliknya orang-orang yang tidak menunaikan tugasnya akan diazab dengan api neraka.

Setiap amalan di dunia pasti akan diberikan balasan yang setimpal. Dengan itu manusia dapat memahami bahawa semua perbuatan yang dilakukan tidak akan dibiarkan begitu sahaja.

Sangkaan bahawa penipuan, kezaliman dan perbuatan buruk yang lain akan terhapus dan dilupakan sangat meleset dan membawa kecelakaan. Allah swt berfirman yang bermaksud, "Barangsiapa yang mengerjakan amal kebaikan seberat zarrah (atom) pun nescaya dia akan mendapatkan balasannya. Barangsiapa yang mengerjakan amal kejahatan seberat zarrah pun nescaya dia akan mendapatkan balasannya pula." (Al Zalzalah: 7-8)

0 comments:

Post a Comment