Tuesday, May 4, 2010

Keadaan Di Hari Kiamat

Kiamat dinamakan Al Waqi'ah kerana ia merupakan kejadian yang nyata dan pasti berlaku. Kejadian itu tidak akan boleh digagalkan atau didustakan oleh sesiapa atau suatu apa pun.

Bahkan ia tetap berlaku pada waktu yang telah ditentukan oleh Allah swt; tidak dipercepatkan atau ditangguhkan. Ketika itu ada golongan manusia yang akan dihinakan serendah-rendahnya dan ada pula yang dimuliakan setinggi-tingginya iaitu mengikut tahap keimanannya.

Allah swt berfirman yang bermaksud, "Dan (pada hari itu) kamu lihat tiap-tiap umat berlutut. Tiap-tiap umat dipanggil untuk (melihat) buku catatan amalannya. Pada hari itu kamu diberi balasan terhadap apa yang kamu kerjakan. " (Al Jaatsiyah: 28)

Bila kiamat tiba bumi akan digoncang sekuat-kuatnya dan bukit akan hancur lebur menjadi debu yang berterbangan. Manusia akan terbahagi kepada tiga golongan; pertama, orang yang bahagia serta aman sentosa dan kedua ialah orang yang hina, kecewa serta sengsara.

Ketiga ialah orang yang benar-benar berbahagia di dalam syurga Naim kerana mereka sentiasa menang dalam ujian iman. Mereka ini sentiasa membuat amal kebaikan bahkan menjadi penganjur, pemimpin dan contoh yang baik bagi manusia.

0 comments:

Post a Comment