Friday, May 28, 2010

Rombongan Ke Kuala Lumpur

Sebulan murid-murid bercerita dan guru menyusun program rombongan sekolah ke Kuala Lumpur. Cuma murid darjah lima dan enam yang ada duit boleh pergi. Lama juga pungut duit, memilih guru pengiring, menempah bas dan atur masa bertolak kerana tempat kami ke Kuala Lumpur jauh perjalanannya.

Lagipun nak singgah dan tengok banyak tempat. Murid-murid tidak boleh berkumpul di sekolah sebab ibu bapa tak ada kereta nak menghantar. Yang paling penting murid-murid saling bertanya nak bawa bekal apa dan kena bawa banyak duit ke?

Nenek bagi aku RM 4, siap ikatkan duit pada hujung sapu tangan dan semat dengan pin baju. Pesan lagi jaga duit jangan hilang, hati-hati berbelanja. Aku bawa bekal nasi putih, telor goreng masak kicap, tempe goreng berempah dan kari sadin.

Nenek kata tak payah bawa lauk ayam kerana ayam sedang bertelor dan bulan puasa dah dekat. Ayam di sembelih kalau ada yang sakit atau untuk kenduri arwah. Semua makanan simpan dalam mangkuk tingkat. Setiap murid tunggu di jalan besar di kepala kampung masing-masing.

Bas mula ambil penumpang dari arah selatan pukul tiga pagi kerana kami akan ke utara. Ramai ibubapa berkumpul untuk menghantar anak-anak dengan bawa lampu minyak. Dekat pukul empat baru bas tiba di kampungku dan aku sedih kerana tempat duduk yang terbaik sudah ada penghuni.

Petua nenek, duduk di bahagian depan agar tak banyak gegar dan tak termuntah, dekat tingkap supaya tak jatuh bila tertidur. Pukul lima subuh baru bas selesai mengambil semua murid dan kami pun bertolak ke Kuala Lumpur.

0 comments:

Post a Comment