Friday, July 23, 2010

Evening Hours

African daisy
Teratai
Evening Hours

The dusk has little gateways
That lead to pleasant homes
Enveloped in the soft light
Before the darkness comes.

Each home is in a garden
Alight with vivid blooms,
And there are fragrant posies
In all the restful rooms.

They are so cool and quiet,
After the hectic day,
After the crowded hours
That rush us on our way.

They are the little havens
Where we may turn to sit
And rest us in a leisure
The day could not permit.

(E C Forbes)

Dua gambar diambil di nursery bunga. Sesudah penat bekerja seharian di ofis tentu tertunggu-tunggu nak balik ke rumah. Terasa rindu dan seronok duduk-duduk menikmati minuman petang di beranda atau di bawah gazebo bersama orang tersayang. Tentu saja sambil melihat pokok-pokok yang telah ditanam di halaman.

Tambahan yang minat gardening. setiap pokok ada kenangannya; dibeli kat mana, diberi oleh siapa atau ditanam bersempena dengan suatu peristiwa. Pokok bunga African daisy tak susah nak menanam dan menjaganya. Ada tanah gembur bercampur baja organik, cukup air dan tidak terlalu terdedah pada sinar matahari sudah memadai.

Di kampungku dulu susah nak tengok bunga teratai kerana yang ada hanya kebun getah dan parit-parit kecil yang tak tentu paras airnya. Tetapi bila dah berpindah jauh ni selalulah melihat bunga ni kerana di sini banyak tasik dan kolam lombong. Kadang-kadang separuh tasik penuh dengan teratai atau keladi kembung aka water hycinth. Alhamdulillah, pemandangan yang dapat menyedarkan aku kepada betapa indahnya ciptaan Allah swt.

0 comments:

Post a Comment