Sunday, July 11, 2010

Mencari Gambar Bunga

Kebanyakan gambar bunga dan pokok hiasan aku ambil di nursery bunga. Ada dua nursery yang kerap aku pergi. Keduanya berhadapan dan dipisahkan oleh sebatang jalan raya dua lorong. Nursery di sebelah kiri jalan tuan punyanya seorang lelaki Cina yang kadang-kadang kecek Kelate sikit-sikit untuk menarik hati pelanggan. Dulu aku selalu juga beli orkid dendrobium tapi lama kelamaan aku pergi ke sana hanya tumpang ambil gambar. Dia bertanya sama ada aku ni buka nursery bunga juga ke?

Nursery di sebelah kanan jalan tuan punyanya pula seorang wanita China awal empat puluhan. Nursery ini lebih besar dan lebih teratur dari tempat pertama, ada gazebo tempat berehat dan jual air kotak. Dia pun tanya kenapa aku ambil banyak gambar dan sesekali ingin melihat apa yang telah aku rakam. Pertanyaan kedua orang ini aku jawab: Takde lah.....halaman saya kecil, saya tak mampu nak jaga banyak jenis pokok bunga. Paling mudah saya ambil gambar dan simpan dalam komputer.

Masa yang paling best ialah ketika lori datang dari Cameron Highlands membawa roses, anthurium, ixora, begonia, kalanchoe, bromiliad, crossandra, orkid dan lain-lain lagi. Pekerja di situ pun dah kenal sangat dengan aku yang selalu datang membawa kamera tapi jarang membeli. Dengan senyum mereka berkata sambil menyindir 'buatlah macam rumah sendiri'.

0 comments:

Post a Comment