Wednesday, July 14, 2010

Hidup Dalam Gelas

Ikan laga
Tiga ekor ikan
Paling daring berposing

Tiga gambar ikan laga yang aku ambil di rak-rak di hadapan kedai jual bunga. Ikan ni nama saintifiknya Betta splendens tapi ada orang panggil ikan sepilai atau cupang (Indonesia). Yang jantan paling cantik dan untuk menyerlahkan lagi warnanya ikan ni mesti diletakkan bersendirian dalam satu balang kaca.

Balang ini didekatkan agar ikan boleh melihat sesama sendiri. Kiranya mereka sebok pamirkan warna dan kehebatan masing-masing tapi tak boleh berkelahi hingga cedera dan rosak ekornya. Yang betina tak bergaduh jadi bolehlah tinggal dalam satu balang. Ada satu masa tu aku memang betul-betul nak beli ikan laga. Dah pilih pun mana yang paling cantik, ikan jantan dengan ekor panjang dan kembang. Warnanya ada yang brilliant blue, green, purple dan merah.

Si penjual pun dah bagi tip macamana nak tukar air, bagi makan dan siapkan batu-batu dan tumbuhan air untuk diletak di dasar balang. Satu ayat dari K yang asyik memerhati aku tercegat membuat keputusan terakhir: Ada masa nak jaga? Aku terus minta maaf pada penjual dan berlalu.

2 comments:

ATikah Mustapa said...

salam....cumil ikan ni...
nak nyanyi la cket....

"ikan o ikan...
kenapa engkau ikan...
macamaa aku xikan....
memag aku ikan"...

sekian trima ksih...hehhehe...melalak kat cni jap...

Anonymous said...

salam..ini mcm ikan gapi jer..bukn ikan laga...tp x taw lar ade spesis len ker per..hihihi...sory...singgah sebentar...:)

Post a Comment