Tuesday, November 16, 2010

Antara Kekayaan dan Qanaah

Kebanyakan orang ingin menjadi paling kaya kerana dengan kekayaan terdapat kuasa. Akan tetapi pada pandangan syariat kaya bermaksud kaya jiwa iaitu qanaah atau merasa cukup dengan apa yang telah diberi oleh Allah swt. Allah swt berfirman yang bermaksud, "Dan sesiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang dia orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada simpulan tali yang kukuh. Dan hanya kepada Allahlah kesudahan segala urusan." (Luqman: 22)

Ramai manusia berjaya mengumpul harta hingga dia yakin bahawa usahanya lebih utama dan banyak dari apa yang ada di sisi Allah swt. Dia sangat bangga kerana merasa ilmu dan kebijaksanaan yang membolehkan dia memiliki harta dunia. Dia lupa bahawa rezeki tersebut adalah kurniaan Allah swt dan dipinjamkan dengan izinNya. Hal ini sama seperti Qarun yang sombong dengan kekayaannya hingga ia dihukum Allah swt dengan ditenggelamkan ke tanah bersama segala hartanya.

Sebaliknya seseorang itu mesti yakin bahawa apa yang ada di sisi Allah swt itu lebih luas dan melimpah daripada hasil yang telah diusahakannya. Dengan itu dia tidak akan bersifat bakhil malah menjadi pemurah dengan hartanya. Harta yang disimpan tidak membawa manfaat malahan menyebabkan dia susah ketika di akhirat kelak.

Untuk membezakan diantara kaya harta semata-mata dan kaya jiwa Rasulullah saw bersabada:
Bukanlah kekayaan itu semata emas dan harta, akan tetapi kekayaan adalah kaya hati. Peringatan ini untuk menyedarkan pentingnya bersifat qanaah dan bersyukur bahawa segala yang dimiliki seseorang bukan kerana usahanya semata-mata. Dia hendaklah selalu ingat yang harta kepunyaannya boleh musnah dalam sekelip mata jika itu yang dikehendaki Allah swt.

2 comments:

Hanis Azla said...

Nice.. Salam aidiladha.

ctpayong said...

daripada Allah kita datang dan kepada Allah jualah sebaik-baik tempat untuk kita kembali.

Post a Comment