Monday, November 15, 2010

Berniaga Cara Kampung

 Limau kasturi
 Limau purut
 Kacang tanah
Pegaga dun bulat
 Pegaga kampung

Ketika kebun getah seluas 2.5 ekar ditebang Nenek dan Moyang tidak boleh menoreh lagi. Untuk tambah pendapatan mereka berniaga hasil petanian di bandar P. Setiap petang kalau tak ke sekolah aku bantu cabut ubi, keladi dan cari sayuran kampung yang ditanam di kebun tersebut.

Aku selalunya disuruh memetik cili api kerana kerjanya ringan tapi rumit. Aku akan bentang kain batik lusuh di bawah pokok dan gunting cili sebiji-sebiji. Bila dah banyak baru masukkan ke dalam raga. Pokok cili api atau burung ni dipetik ketika hijau ataupun hampir masak. yang berwarna merah dan matang hanya tinggal separuh kerana telah dimakan burung.

Kerja lain ialah petik terong belanda, pungut pucuk paku, daun meranti dan pegaga. Sayuran kena buat seikat-seikat dan mesti diletakkan di atas para di luar rumah pada waktu malam agar kena embun dan tetap segar hingga esok subuh. Setelah itu emuanya akan dimasukkan ke dalam guni bekas gula untuk di bawa ke pasar.
Kalau ada pisang aku akan susun setiap sisir ke dalam tempayan yang dialas kain buruk untuk diperam. Ketika tu kami gunakan karbaid agar pisang masak sekata. Setelah sehari semalam diperam pisang akan berwarna kuning keemasan.....cantik. Ubi dan keladi semuanya disusun ke dalam guni untuk menjimatkan raung dan agar ubi kayu tidak patah.

Nenek dan Moyang akan keluar rumah pada pukul 5 pagi dan bawa barang jualan dengan basikal ke jalan besar untuk menunggu teksi sewa (cuma Moyang yang ke bandar). Kadangkala kami jual jagung dan mempelam jika ada bekalan dari orang kampung.

Aku paling seronok bila Moyang balik lewat tengahari dan aku dapat ikut serta mengira duit hasil jualan pada hari itu.

0 comments:

Post a Comment