Wednesday, November 24, 2010

Dendrobium With Blush

Pink di hujung
Blush pada petal dan lipsCantik warnanya
Close up

Semua gambar dimbil di nurseri orkid. Kalau ke sana ada saja orkid jenis baru yang dipamirkan untuk menarik hati pengunjung dan pembeli. Seperti fesyen baju dan barangan lain orkid Dendrobium pun sering bertukar bentuk bunga dan warna. Kekadang keluar bunga jenis keriting, saiz mini atau maxi. Seperti biasa jenis baru ni lebih mahal harganya namun masih ramai yang membeli untuk tambah koleksi di taman.

Walaupun menanam Dendrobium nampak mudah tapi jangka hayat pokokku tak pernah lebih dari 3 tahun. Mesti ada slack... contohnya pokok dari rumpun yang subur mati kerana pucuknya layu atau akar reput. Lepas tu daun semua gugur hingga pokok gondol dan kering dalam masa dua minggu.

Dari pengalamanku pokok orkid Dendrobium paling subur dan elok ditanam dalam pasu tanah liat. Ini kerana pasu tanah terutama yang tidak diglaze tidak menakung air. Media tanaman jangan terlalu padat untuk mengelakkan pertumbuhan kulat dan lumut. Yang aku tak buat ialah penyembur racun kulat kerana pokok orkid kalah bila selalu sangat kena hujan.

Macamana pun nampaknya aku nak teruskan tanam Dendrobium walau percubaan terdahulu kurang berjaya.
Yelah....bila tengok bunga orkid Dendrobium dengan warna pink lembut dan sangat sweet seperti di atas, bukan setakat hati berdetik tetapi hati meronta-ronta.....

1 comments:

Muhammad said...

beautiful orcid................my mom like this...

Post a Comment