Sunday, November 28, 2010

My Spring Garden

Ros kuning dan mums
Gloxinia ungu dan merah
Mums merah dan kuning
Marigold kuning
Desert Rose

My Spring Garden

Here is my little garden
Some seeds I'm going to sow
Here is my rake to rake the ground
Here is my hardy hoe.

Here is the big, round yellow sun
The sun warms everything
Here are the rain clouds in the sky
The bird will start to sing.

Little plants will wake up soon
And lift their sleepy heads
Little plants will grow and grow
In their little warm earth beds.
(Anon)

Semua gambar diambil dari nursery bunga. Sebenarnya taman yang cantik pastinya dimiliki oleh orang-orang yang betul-betul berminat dan berusaha ke arah tersebut. Tak kiralah sama ada guna tulang empat kerat sendiri atau upah tukang kebun bagi yang berduit. Walau semua peralatan cukup dan cuaca nyaman macam di Cameron Highlands tapi jika tidak suka tanam menanam, pokok sepasu rasa berat untuk dijaga.

Duit pula bukan modal utama kerana baldi, tin minyak dan besen serta tayar buruk boleh dijadikan pasu. Jika tak ada benih pokok boleh saja minta keratan batang, anak dan biji benih dari jiran tetangga dan kekawan. Ramai yang baik hati nak memberi kerana tanah subur di negara ini membuatkan pokok bunga sekejap saja sudah jadi semak dan belukar. Ambillah banyak mana pun.

Tetapi orang yang suka bunga eksotik kenalah belanja lebih sedikit. Gloxoinia, chrysanthemums dan French marigolds mesti dari Camerons Highlands kerana anak pokok dari sana sahaja yang terbaik. Namun begitu bila sudah habis berbunga pokok akan meninggi dan kurus. Roses pula bergantung pada nasib, jika baik tahanlah pokok setahun tanpa dimakan ulat atau benah. Yang bagusnya pokok marigold kampung atau bunga tahi ayam boleh disemai sendiri jika ada biji benihnya.

Cuma pokok desert rose boleh tahan bertahun-tahun. Kalau pokok yang berbunga cantik seperti di atas sudah beberapa kali diganti namun desert rose ni semakin besar semakin mahal pula harganya.

3 comments:

Cempakamelati said...

Cantiknya bunga-bunga ni semua.

klANA said...

subhanallah..cantek nya! rasa tenang bila melihat keindahan bunga2 ni..

SF said...

menanam bunga begitu mengasyikkan....baik untuk hilangkan stress dan keluarkan peluh

Post a Comment