Saturday, November 27, 2010

Di Masjid Putrajaya

Dari balkoni belakang
Di bawah kubah
Ruang solat muslimat
Lampu chandellier

Gambar diambil di Masjid Putrajaya pada akhir September 2010. Rasanya sudah berbelas kali lalu di bulatan di hadapan masjid untuk mesyurat di kementerian tapi aku tidak pernah singgah. Cuma panjangkan leher melihat orang ramai keluar masuk di pintu pagar dan berkeliaran di perkarangan masjid. Kekadang bulatan sesak dengan keenderaan persedirian dan bas-bas yang membawa pelancong. Beberapa kali terserempak dengan krew serta pelakon sedang membuat penggambaran.

Hinggalah di hujung bulan September kami dijemut ke Putrajaya tetapi bukan kerana tugas resmi. Seronok juga perajalanan ni, pertamanya dengan kekawan rapat, naik bas yang disewa khas (Bas sekolah warna kuning) dan untuk bertemu dengan geng semalaya. Kami sampai di masjid selepas waktu zohor dan perjumpaan yang dirancang berlarutan hingga ke senja.

Sebelum balik sempat solat maghrib dan isya di sini......luas dewan solatnya, chandellier cantik menerangi ruang yang berkapet tebal. Bila berdiri di balkoni masjid kelihatan lampu yang bergemerlapan dari bangunan-bangunan dan jambatan di belakang Wisma Tani di seberang tasik sana. Hati berdetik....cantiknya. Hajat untuk meninjau apa yang ada di gerai cenderahati di sudut masjid terbatal kerana bas akan bertolak pulang segera.

1 comments:

mumumeow said...

mse zmn sekolh dulu ada pi msjid ni ngn famili...teruja sgt2..huhu..mklum la..bkn slalu pi putrajaya

skang ni dh tinggl kt putrajaya, jadi hmpir tiap2 hari nmpk msjid tu..huuhu

Post a Comment