Monday, November 8, 2010

Perjalanan Ke Selatan

Dekat Gua Tempurong
Dekat Tol Jalan Duta
Lepas Tol Jalan Duta
Muzium Negara
Di Jalan Sungai Besi
Padang Rumput UPM

Gambar diambil sewaktu aku dan Kha dalam perjalanan dari utara ke selatan. dengan bas. Untuk perjalanan selama enam jam aku sedia bawa novel nak membaca. Tapi hanya dapat baca sekejap-sekejap lepas tu tertidur. Nak berbual dengan Kha dia sudah terlelap sebaik saja bas menempuh 10 km pertama. Kalau tak ada lawan berembang yang dapat dilakukan hanya makan kacang dan melayan perasaan sambil membuang pandangkan ke luar tingkap.

Lepas R&R Sungai Buloh barulah rasa hilang ngantuk dan menunggu-nunggu
bila lebuhraya berada di antara dua tebing bukit batu yang curam. Bila tebing tinggi sejauh 2 km sudah ditinggalkan maka terbukalah panorama KL. Aku keujutkan Kha yang terlentuk; bangun...tengok tu! Menara Berkembar dan Menara KL. Tapi dia tak kisah pun, sambung tidur hingga bas berhenti sekejap di Bukit Jalil.

Sesekali keluar dari ulu dan melalui jalan di ibu kota kenalah ambil gambar sebagai kenangan walaupun dari tingkap bas yang berdebu.
Kebetulan duduk di tepi tingkap barisan sebelah kanan jadi dapat halakan kamera merakam pemandangan. Cantiknya negaraku ini meskipun dipenuhi bangunan kotak yang bertingkat dan bukit bukau ditarah untuk dijadikan laluan. Bila singgah tengahhari di S, kami cuma dapat beli nasi lemak sebab tak ada restoren dan bila singgah di M kedai makan pula terlalu banyak lalat.

Macam nilah kalau naik bas express, nak makan dan ke toilet ikut kehendak drebar. Ikut suka hati dia atau bos dia walau perhentian tu kena keluar dari lebuhraya. Tapi tak mengapalah perjalanan jauh dan lama ni dilalui atas nama nak ziarah mak.

0 comments:

Post a Comment