Monday, November 1, 2010

Kasihi Saudaramu

1. Rasulullah saw bersabda: Jangan hasut menghasut (iri hati), jangan menawar barang sekadar untuk menjerumuskan orang lain, dan jangan benci membenci, dan jangan belakang-membelakangi, dan jangan menjual atas penjualan orang lain (berebut menawar atau menjual barang), dan jadilah kamu hamba Allah sebagai saudara.

Seorang Muslim saudara kepada sesama Muslim, tidak boleh menganiaya dan tidak boleh merendahkannya, dan tidak boleh membiarkan dia dihina orang lain. Takwa adalah di sini (sambil menunjuk dada baginda dan diucapkan 3 kali).

Cukuplah sebagai kejahatan seseorang, kalau dia menghina saudaranya sesama Muslim. Semua hak seorang Muslim terhadap sesama Muslim haram; darahnya dan hartanya dan kehormatannya. (HR Muslim).


2. Rasulullah saw bersabda: Tolonglah saudaramu baik dia zalim atau dianiaya. Orang bertanya: Ya Rasulullah, kami dapat menolong jika ia dianiaya, maka bagaimana kami menolongnya jika ia menganiaya? Jawab Nabi: Engkau cegah dia dari menganiaya, itu bererti engkau menolongnya dari penganiayaan. (HR Bukhari).

2 comments:

Encik MamaT said...

terima kasih... karena ingat mengingat...

Cik SHiNJU said...

Peringatan yg sgt berguna..
Thanks 4 sharing... :)

Post a Comment