Thursday, November 11, 2010

Meraih Pertolongan Allah

Kunci datangnya pertolongan dari Allah swt seperti terbukanya pelbagai pintu rezeki, ilmu dan kebaikan adalah ketakwaan serta bersungguh-sungguh dalam melaksanakan amalan yang dicintaiNya. Hal ini Allah swt tegaskan dalam firmanNya yang bermaksud, "Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada di sangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya." (Thalaaq: 2-3)

Sehubungan itu dasar ketakwaan seorang hamba terletak pada ketaatannya dalam melakukan ibadah-ibadah fardhu dan sunat serta pergantungan hati sepenuhnya atau secara total kepada Allah semata-mata. Jika tiada takwa maka tidak ada gunanya ilmu yang tinggi, kehebatan mengurus, usaha yang tidak mengenal jemu dan juga kekayaan yang banyak. Nikmat yang melimpah ini akan hilang dan pemiliknya akan kecewa serta diiringi penyesalan di akhirnya.

Apa yang perlu dilakukan dalam memohon pertolongan Allah swt i
alah memurnikan niat, memperbaiki usaha dan bertawakkal sepenuhnya kepada Allah Yang Maha Bijaksana dan Maha Penyanyang. Teruskan kehidupan dengan melakukan segala tanggungjawab sebagai hambaNya dengan sehabis baik. Sekiranya semua perkara tersebut telah dilakukan namun masih belum berhasil maka janganlah gelisah atau berputus asa.

Tidak semua yang dipinta akan tercapai dengan cepat, tepat seperti dihajati atau terkabul ketika di dunia ini. Hanya Allah swt yang mengetahui apakah yang terbaik untuk seseorang. Allah swt tidak ada mensia-siakan segala usaha hambaNya dan pasti akan memberi yang lebih baik dari apa yang diminta oleh hambaNya yang bertakwa.

0 comments:

Post a Comment