Friday, November 26, 2010

Hati-hati Hak Orang

1. Rasulullah saw bersabda: Siapa yang mengambil hak seorang Muslim dengan sumpah palsunya, maka Allah kelak mewajibkan baginya neraka, dan mengharamkannya dari syurga. Seorang bertanya: Walaupun barang sedikit ya Rasulullah? Jawab Nabi: Walau sekecil batang kayu arok (berus kayu untuk bersugi). (HR, Bukhari, Muslim).

2. Rasulullah saw bersabda: Siapa yang kami serahkan tugas amal lalu menyembunyikan sekecil jarum atau lebih, maka akan berupa ghulul (pengkhianatan) yang akan dipikul di hari kiamat. Maka berdiri seorang hitam dari sahabat Anshar berkata: Ya Rasulullah terimalah kembali tugas yang telah Tuan serahkan kepadaku itu.

Nabi bertanya: Mengapakah? Jawabnya: Kerana saya telah mendengar Tuan begini dan begini. Bersabda Nabi: Dan kini aku berkata: Siapa yang kami serahkan tugas amal harus menyerahkan semuanya, sedikit atau banyak, maka apa yang diberikan kepadanya boleh diambil dan yang tidak, hendaklah ditinggalkan. (HR Muslim). *** tugas yang dimaksudkan ialah tugas memungut zakat cukai atau hasil bumi.

2 comments:

Hanis Azla said...

renungan yang baik di pagi jumaat ini.. thanks yer..

ctpayong said...

apabila kita menjaga hak org lain, Allah SWT menjaga hak kita.

Sesungguhnya siapa yang lebih hebat di dalam menjaga hak?

wallahua'alam

Post a Comment