Friday, November 26, 2010

Ingat Hari Pembalasan

Ada beberapa kelebihan dalam mengingat syurga dan neraka kerana ia akan mengakibatkan seseorang merasa takut kepada Allah swt dan cemas menanti hukumanNya. Dengan itu hatinya tergerak untuk melakukan muhasabah terhadap diri sendiri lalu cepat melakukan amalan soleh. Dia juga sentiasa membersihkan hati agar segala amalan tersebut dilakukan hanya untuk mendapatkan keredhaan Allah swt semata-mata.

Bnayak bezanya antara orang yang beriman dengan hari pembalasan dengan orang tidak yakin adanya hari tersebut. Bagi orang yang beriman segala perbuatan yang dilakukan ketika hidup di dunia ada balasannya terutama jika kejahatan. Sebaliknya perbuatan paling baik pada pandangan manusia belum tentu mendapat pahala kerana ia bergantung pada niat dan keadaan hati ketika melakukannya.


Mengingat hari pembalasan sangat perlu di zaman ini kerana nipisnya iman manusia dan kiamat pun sudah dekat. Rasulullah saw bersabda: Syurga lebih dekat kepada salah seorang kamu dari tali sandalnya, demikian pula neraka. (HR Bukhari). Oleh kerana sedikitnya manusia yang benar-benar beriman sehingga para malaikat kagum pada mereka yang sentiasa mengingat kepada Allah swt ketika di mana saja mereka berada. Iaitu dalam keadaan senang atau susah, ketika ramai atau bersendirian.

Dunia ini adalah permainan, senda gurau dan godaan maka seseorang perlu berhati-hati terhadapnya. Ianya boleh dilakukan dengan meningkatkan keimanan dan saling berpesan serta menasihati di antara satu dengan lain. Seandainya ada masaalah yang rumit dan sukar untuk diselesaikan maka hendaklah bertanya kepada orang-orang yang berilmu dan warak bukan mengikut akal sendiri atau pendapat orang tidak beriman.

2 comments:

omurice said...

baca tazkirah di pagi jumaat...moga2 hati ni sentiasa ingat Allah...

Mohd Hanyzan Al Muari said...

Bismillah,
Ya Allah terimalah taubat kami
Ya Allah terimalah segala amalan2 kami
Ya Allah pandanglah kami dengan pandangan rahmatmu
Ya Allah jgn bebankan kami sepertimana kau bebani umat2 terdahulu
Ya Allah kami bertaubat padamu tuhan memiliki kerajaan langit dan bumi...amin

Post a Comment