Thursday, November 25, 2010

Pokok Kemangi

Pokok kemangi
Bunga dan daun
Biji benih

Gambar diambil di Pusat Kesihatan Kecil di tempatku. Nama saintifik pokok ini Oncimum basilicum L dan dikenali juga dengan nama kemangi jantan, ruku hitam dan selasih hitam. Ia tumbuhan renek jenis semusim yang huidup subur di kawasan yang mempunyai cahaya matahari yang banyak. Batangnya tumbuh tegak dan bercabang banyak dengan daun yang merimbun. Daunnya berbentuk bujur dan lancip di hujung.

Daun ini
licin berbau, harum dan digunakan sebagai rencah, perasa juga sebagai ulam. Selasih hitam berbunga gelap dan berbau kuat sementara kemangi jantan mempunyai bunga berwarna cerah. Bunganya dalam bentuk karangan di hujung ranting yang tegak. Kelopak bunga yang tua mudah tumbuh meliar dan membiak melalui biji.

Daun pokok kemangi dapat mengubati batuk kerana bersifat narkotik ringan. Caranya dengan meramas daun dan menyapukannya pada leher atau mengunyah lima helai daun di waktu pagi dan petang. Air rebusan daun yang diminum mampu menyembuhkan selesema, resdung, asma dan membuang angin dalam badan.

Campuran kemangi, lada hitam, halia dan madu dipercayai boleh mengurangkan stress, tekanan darah tinggi, kolesterol dan menstabilkan kandungn gula dalam darah. Amalan mengunyah daun juga dapat menghilangkan bau nafas.

Bijinya apabila direndam ke dalam air akan mengeluarkan jeli yang bersifat diuretik, stimulan dan merangsang pengeluaran peluh. Selain itu biji kemangi jantan yang telah direndam boleh mengubati penyakit usus dan sakit buah pinggang dan merendahkan suhu badan.

1 comments:

Unknown said...

Terbaikkkkk

Post a Comment