Friday, November 19, 2010

Bunga Kenanga

Kuntum kenanga muda
Di hujung dahan
Close up
Matang, warna kuning

Gambar di ambil di rumah Acah dan Mak Andak. Kenanga atau nama saintifiknya Cananga odorata asalnya tumbuh liar dalam hutan dan belukar tetapi telah ditanam sebagai pokok hiasan kerana bunganya yang harum. Pokok yang ditut tingginya kurang dari 2 meter, banyak cabang dan boleh hidup lama.

Bunganya berbentuk bulat dengan enam kelopak yang memanjang dan sedikit keriting. Kelopak bunga berwarna hijau ketika muda dan menjadi kuning bila matang. Bunga yang dipetik mudah layu dan berwarna coklat tetapi tetap harum. Pokok membiak melalui biji (biji tidak boleh dimakan), akar dan secara tut.

Air rebusan segengam bunga kenanga yang dicampur gula dan diminum mujarab dapat melegakan sesak nafas. Air rebusan tiga kuntum bunga ini dipercayai boleh mengubati lelah dan penyakit malaria. Dalam aromaterapi pati bunga kenanga pula digunakan untuk menghilangkan stress dan mengubati insomnia. Ia juga boleh menghilangkan kedut di muka, menggalakkan pertumbuhan sel baru kulit dan rambut, merawat jerawat, mengatasi kulit kasar dan berminyak serta menghilangkan kelemumur.


Akar pokok kenanga dikatakan beracun tetapi masih berguna untuk mengubati penyakit lumpuh, sakit sendi, panas dalam, nyeri, bengkak, kencing bernanah dan sukar bersalin. Caranya adalah dengan menumbuk atau merebus akar pokok kemudian ditampalkan atau disapu pada tempat yang sakit.

0 comments:

Post a Comment