Tuesday, November 23, 2010

Yang Tinggal

Pondok kecil dalam kebun
Sungai yang jernih
Kebun getah

Kebun kelapa sawit
Kebun pisang


Yang Tinggal

Masih ada lagi, rumah lama tinggalan ayahanda
Bila aku pulang, masih lagi terbayang lagumu
Rasa wangi lagi, harumanmu ibu
Keringat ayah, di kamar yang tinggal.

Ibu......aku telah dimiliki
Jauh ku tinggalkan desa ini
Pusaramu ku siram, ku rasakan aku direstui
Apa yang ku berikan, aku kini rasa disayangi.

Ku mhon ampunanmu, pinta ibu tidak ku tunaikan
Ku tinggalkan jua desa, ibu yang sangat ku cinta
Harus ku ikuti, tempat ke berpegang
Selepas kau pergi, kami yang tertinggal.

Pulang abang, pulang saudaraku
Masih hijau, di desamu ini
Bayu masih, seperti dahulu
Hujan rintik, dihias pelangi

Saudarku dengarlah nyanyianku
Kalau boleh ulanglah selalu
(H Hassan)


Empat gambar di atas diambil di Gopeng, gambar kelima di Sungai Siput. Kampungku bukan macam ni; tepi bukit di tanah tinggi serta sungai dengan air jernih mengalir. Tetapi belukar, pokok sawit dan pokok getah memang banyak. Aku pernah tinggal tinggal kampung, di estet getah dan juga di kawasan perumahan dalam ladang kelapa sawit yang luas. Hingga sekarang rumah dalam ladang ini masih ada lagi, satu-satunya peninggalan arwah ayah, tempat kami ziarah dan beraya dengan mak yang masih tinggal di situ.

Sayangnya bila bertahun tinggal di asrama dan kemudian tinggal jauh dari kampung untuk mencari rezeki rasa ada sedikit kelainan bila balik ke rumah tersebut. Maklumlah semua sudah berubah, rumah diperbaiki, pokok besar di belakang rumah sudah ditebang dan kemudahan juga bertambah. Tambahan pula diri semakin tahu menilai bahawa masa lalu tidak akan berulang. Semuanya hanya tinggal kenangan manis. Adik beradik serta kawan bergurau dan berkelahi sudah membawa haluan masing-masing.

Hati semakin sayu melihat mak semakin tua dan ayah sudah pulang ke rahmatullah. Ramai yang kata bila ibu bapa sudah tiada, balik kampung semakin hilang indahnya. Tambah pula jika rumah lama yang telah kosong, hanya tempat singgah sebentar ketika musim buah atau dihuni setahun sekali. Walau masa telah merubah segalanya namun hati berdetik dan berbisik di sinilah aku memulakan penghidupan tetapi bukan di sini tempat perhentian.....

1 comments:

Safinaz Hanum Ahmad Anuar said...

Seri mungkin hilang tapi kenangan tetap di hati...

Post a Comment