Saturday, November 13, 2010

Pokok Setawar

Pokok Setawar
Pokok matang
Anak di pinggir daun
Setawar Bunga
(Kalanchoe blossfeldiana)


Gambar diambil di Pusat Kesihatan Kecil. Tumbuhan ini ialah tergolong dalam jenis Kalanchoe seperti mana juga pokok Setawar Kampung (K pinnata) dan Setawar Bunga (K blossfeldiana) yang dijadikan pokok hiasan. Biasanya hanya Setawar berdaun keras dan Setawar Kampung digunakan untuk tujuan perubatan. Pokok ini senang ditemui kerana boleh tumbuh meliar dan ditanam kerana kegunaannya, bentuk daunnya yang menarik selain mudah dijaga.

Daunnya tebal dan bergerigi, berbentuk bundar panjang dengan permukaan yang licin dan berwarna hijau muda. Pembiakan pokok melalui plantlets atau anak pokok halus yang terdapat di tepi daun. Dengan hanya mengambil daun dan disimpan selama tiga hari akar akan keluar darinya.

Daun pokok setawar banyak khasiat dan antaranya ialah mengurangkan pembengkakan bisul, payudara dan radang pada kulit terbakar atau melecur. Caranya dengan menampal daun yang telah dilumatkan pada tempat terlibat kerana daun ini bersifat sejuk. Untuk melegakan penyakit batuk darah, menyembuhkan luka dalaman, menurunkan panas badan dan penyakit sendi-sendi, minum air rebusan dari keseluruhan pokok.

Untuk merawat penyakit buasir minum air rebusan 4-5 helai daun Setawar yang telah dicampur dengan madu. Bagi menghilangkan radang dalam tekak, lumatkan beberapa helai daun Setawar, tapis airnya dan minum air tersebut tiga kali sehari.

1 comments:

Nur haura afeeya said...

Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Post a Comment